116e concert 24 september 2021
Baar en Bezuidenhout
Musici
Niek Baar viool
Kristian Bezuidenhout fortepiano
Programma
W.A. Mozart Sonate voor piano en viool Nr.29 KV379
F. Schubert Grand Duo D.574
L. v. Beethoven Sonate voor viool en piano Nr.10 Opus 96

De Rotterdamse violist Niek Baar (1991) studeerde aan de Hochschule für Musik ‘Hans Eisler’ in Berlijn bij Stephan Picard waar hij in juli 2016 afstudeerde met de hoogst mogelijke score. Hiervoor studeerde Niek bij Peter Brunt en Philippe Graffin aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag en bij Christoph Poppen in München.
Niek maakte zijn debuut als solist op 16-jarige leeftijd met het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Ook nam hij met succes deel aan verschillende internationale en nationale concoursen, waaronder het Oscar Back Concours 2018. Deze bijzondere prestaties leiden naar uitnodigingen voor bijvoorbeeld het Gergiev Festival te Rotterdam en het Bach Festival Dordrecht.
Hoogtepunten van het seizoen 2021/22 worden aldus meerdere recitals met Kristian Bezuidenhout en uitvoeringen met de SWR Radio Philharmonie (vioolconcert nr 4 van Vieuxtemps, 2de vioolconcert Paganini). Verder een tournee met Philharmonie Zuid-Nederland én concerten plus cd opnames met het Concertgebouw Kamerorkest.
Niek bespeelt een viool gebouwd door Carlo Bergonzi uit 1729, ter beschikking gesteld door de Tjardus Greidanus Stichting.

Kristian Bezuidenhout werd geboren in Zuid-Afrika, groeide op en begon zijn pianostudie in Australië, vervolgde zijn opleiding aan de Eastman School of Music in New York en woont tegenwoordig in Londen. Hij studeerde piano bij Rebecca Penneys, fortepiano bij Malcolm Bilson, klavecimbel bij Arthur Haas en continuo-spel bij Paul O’Dette.

In 2001 won hij zowel de jury- als de publieksprijs tijdens de Internationale Fortepianocompetitie in Brugge, wat zijn internationale doorbraak betekende. Kristian Bezuidenhout trad als solist op met het Chamber Orchestra of Europe, Combattimento Consort, Les Arts Florissants, het Orchestre des Champs-Elysées, het Chicago Symphony Orchestra en het Gewandhausorchester Leipzig. Als dirigent vanaf het klavier leidde hij onder meer het Orkest van de Achttiende Eeuw, Collegium Vocale Gent, Tafelmusik, het Dunedin Consort en het Concertgebouworkest.
Sinds seizoen 2017/18 maakt hij deel uit van de artistieke leiding van het Freiburger Barockorchester en is hij eerste gastdirigent van The English Concert. Hij musiceerde met onder anderen John Eliot Gardiner, Philippe Herreweghe, Frans Brüggen, Trevor Pinnock, Giovanni Antonini, Anne Sofie von Otter, Mark Padmore, Rachel Podger en Isabelle Faust. Ook komend seizoen vervolgt met solo recitals, concerten met internationale kamermuziekensembles, zijn hecht partnership met Anne Sofie von Otter en nieuwe samenwerkingen met Voces 8 en zoals deze avond, Niek Baar.

Bezuidenhout is gespecialiseerd in de pianoconcerten van Mozart en Beethoven.
Hij ontdekte de fortepiano als ideaal instrument voor Mozarts pianomuziek tijdens zijn studie. Pianisten in opleiding krijgen altijd te horen dat ze Mozart sierlijk, ‘gracioso’ moeten spelen, vertelt Bezuidenhout in een interview. Dat hij steeds moest inhouden klopte niet, dacht hij, want er zit wel degelijk Sturm und Drang in Mozarts muziek. Toen hij de pianoforte bespeelde, viel alles op zijn plaats.
Vandaar dat hij zijn repertoire bewust beperkt tot barok en romantiek – daar voelt hij zich het meest in thuis.