119e concert 22 april 2022
Anastasia Feruleva en Frank van de Laar
Musici
Anastasia Feruleva cello
Frank van de Laar piano
Programma
J.S. Bach Suite nr 5 in C minor BWV 1011
Nadia Boulanger Trois Piéces
Lili Boulanger D’un soir triste
Stravinsky Suite Italienne

Anastasia Feruleva en Frank van de Laar zullen werken laten horen van hun recente cd ‘L’esprit du temps’, in combinatie met gedeeltes van de suites van Bach.

‘L esprit du temps’: Bij het high end label TRPTK brachten de musici recent deze opname uit, met muziek uit de periode na de Eerste Wereldoorlog. Componisten als Igor Strawinsky, George Enescu en de zussen Nadia en Lily Boulanger komen voor het voetlicht. De zelden gespeelde ‘Cello sonata op. 26 no.2’ van Enescu vormt in de opinie van het duo een van de hoogtepunten uit het cellorepertoire van de twintigste eeuw. De afgelopen jaren hebben ze dit uiterst verfijnde, gedifferentieerde en complexe werk vaak uitgevoerd, om telkens nieuwe lagen en details te ontdekken. Bijzonder ook is de opname van ‘D’un soir triste’ van Lili Boulanger, een werk dat voornamelijk bekend is in versies voor orkest en pianotrio. Door de vroege dood van de componiste is de derde variant, voor cello en piano, tot op heden onuitgegeven gebleven. Op basis van het originele manuscript is deze door het duo voltooid. Een ware CD-première! Strawinsky’s ‘Suite Italienne’ en de ‘Trois pièces’ van Nadia Boulanger vervolledigen tot slot het beeld, waarmee de geest van de fameuze ‘Salon Boulanger’ in Parijs tot leven wordt gewekt.

“Nu de hele wereld letterlijk en figuurlijk door elkaar wordt geschud, willen wij de mensen bereiken met bijzondere muziek uit een tijd waarin ook alles op losse schroeven stond: de periode na de Eerste Wereldoorlog. Wij willen een artistieke boodschap overbrengen waarin kwaliteit en inhoud centraal staan en niet de vluchtigheid van de sociale media.” (Anastasia Feruleva en Frank van de Laar)

Anastasia Feruleva (Archangelsk, 1992) speelt cello vanaf haar vijfde jaar. Haar uitzonderlijke talent werd snel ontdekt en bracht haar al vroeg naar concertpodia over de hele wereld. Ze studeerde summa cum laude af aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en volgde tevens onderwijs in Berlijn, Lübeck en Madrid.
Ze verschijnt vaak op festivals zoals het Gstaad Menuhin Festival en de Academie, het internationale Kamermuziekfestival Joao Pessoa in Brazilië, het Orlando Festival, Storioni Festival en het Giverny kamermuziekfestival. Ze werkte samen met gerenommeerde ensembles en musici als Raphael Wallfisch, Michel Strauss, Philippe Graffin, Silke Avenhaus, Rick Stotijn, Vladimir Mendelssohn. Ook in Apeldoorn is zij geen onbekende meer na haar deelnames aan de Internationale Masterclasses.
Frank van de Laar studeerde piano aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam bij Jan Wijn. Hij studeerde in 1989 af met de hoogste onderscheiding. Daarna studeerde hij verder bij Karl-Heinz Kämmerling in Hannover en bij Naum Grubert in Amsterdam.In 1988 debuteerde Van de Laar in de Grote Zaal van het Concertgebouw in Amsterdam. Sindsdien speelt hij als solist in de meeste landen van Europa, in Rusland en in India. Hij is ook hoofdvakdocent piano aan het conservatorium van Amsterdam en aan het ArtEZ Conservatorium in Arnhem en Zwolle.