115e concert 18 december 2020
Ella van Poucke speelt Bach
aanvang 19:00 uur en 21:15 uur

Er zullen deze avond 3 concerten zijn met 30 bezoekers om 18:30, 20:00 en 21:30 uur – Alle concerten zijn uitverkocht

Musicus
Ella van Poucke cello
Programma
J.S. Bach Suite voor cello solo nr.2 in d-klein BWV1008
J.S. Bach Suite voor cello solo nr.5 in c-klein BWV1011

Al op haar zesde begon Ella van Poucke met het spelen op haar cello. Vier jaar later maakt ze haar debuut in het Concertgebouw in Amsterdam. Haar talent is onbetwist: Ella wordt gezien als een van de meest toonaangevende cellisten van haar generatie. Deze waardering uitte zich onder andere door de toekenning van de prestigieuze Premio Chigiana in 2017, de recent toegekende Grachtenfestival Prijs en vele andere awards.

Muziek zit bij Ella in de genen: haar moeder speelt altviool, haar vader trompet en broer Nicolas is een veelbelovend pianotalent. Niet voor niets startte de 10-jarige Ella al op buitengewoon jonge leeftijd aan het Koninklijk Conservatorium van Den Haag. Vervolgens studeerde ze tien jaar lang aan de Kronberg Academy in Duitsland, waar zij en haar cello echt onafscheidelijk van elkaar werden.

Samen met haar broer zette ze bovendien het Kamermuziek Festival Amsterdam op, waarvan ze nu artistiek directeur is.

Als jonge muzikante zag Ella al bij andere muzikanten hoe geweldig het bespelen van een instrument is. Of zoals ze ooit in een gesprek met Trouw zei: “Het Celloconcert van Dvorák spelen in het Concertgebouw, dat leek me heel gaaf. Dat was een droom, maar ik wist ook dat ik het, met hard werken, ooit voor elkaar zou kunnen krijgen.” Het resultaat van dat harde werken is ondertussen indrukwekkend.

Uit een interview met AVROTROS Klassiek:

Van welke muziek word jij gelukkig?

“Bach en Beethoven staan toch wel bovenaan. Bach is tijdloos; hij is de ‘grootvader’ van alle componisten na hem. Zijn muziek speel ik bijna elke dag. Qua genre zie ik kamermuziek als de basis van alles; een celloconcert is eigenlijk kamermuziek in het groot. Verder hou ik van jazz en volksmuziek. Vorig jaar was ik in Cuba, daar klinkt overal op straat muziek. Geweldig! Je merkt gauw genoeg of muziek uit iemands hart komt. En daar gaat het uiteindelijk om.”

Haar cello is al even wonderschoon als haar muziek: Ella bespeelt een instrument dat gemaakt is door Pieter Rombouts (1667-1728). Deze bijzondere cello heeft ze in bruikleen van een anonieme gever.

Johann Sebastian Bach, Zes cellosuites, BWV 1007-1012 (bron, bachvereniging.nl)

De Zes cellosuites van Johann Sebastian Bach behoren tot het Oude Testament van de celloliteratuur. Elke cellist die de muziek voor zich heeft, voelt meteen hoe vanzelfsprekend de noten rond de snaren van het instrument zijn gedrapeerd. Toch zijn er veel vragen en discussies over deze Suites a Violoncello Solo senza Basso: schreef Bach de muziek wel echt (alleen) voor cello? Wanneer schreef hij deze muziek, aan het hof van Köthen of al eerder? Zelfs het auteurschap wordt soms betwijfeld. Al zijn de claims dat Anna Magdalena Bach, in wier handschrift het enige manuscript is overgeleverd, zélf de auteur zou zijn, bijna niet serieus te nemen.

De suites leggen een route af van eenvoud naar toenemende virtuositeit: van de veelal open snaren van de eerste drie suites, via het meer complexe Es groot van de enigmatische Vierde, naar de donkere Vijfde suite die van de cellist vraagt om de hoogste snaar een toon lager te stemmen. De Zesde suite is het meest uitzonderlijk, want deze vraagt om een instrument met vijf snaren – wellicht de viola pomposa, of anders de cello piccolo. Zou je verder de zes cellosuites in twee gelijke sets verdelen, dan vormen de Tweede en Vijfde suite ieder een stemmig middendeel in mineur.

Hoewel technisch niet heel moeilijk, weet Bach in de Tweede suite een wereld vol schemerruimtes en melancholische dansavonden op te roepen, mijlenver verwijderd van de zonnige landschappen in de Eerste suite.

Bach kon een cello laten ronken als een orgel. Daarvan getuigt de Vijfde cellosuite in c klein, de donkerste van de set van Zes cellosuites.
Nooit in de zes suites klinkt de cello eenzamer dan in de Sarabande van de Vijfde.







    prijs: € 20,00 kinderen (tot 12 jaar)/cjp: € 10,00
    Inclusief een drankje in de pauze.