113e concert 11 september 2020
Oliemans en Martineau

Helaas heeft Malcolm Martineau ivm corona-restricties dit concert moeten annuleren. Hij wordt vervangen door Jan-Paul Grijpink.

Musici
Thomas Oliemans bariton
Malcolm Martineau piano
Programma
Brahms Die Schöne Magelone

Bariton ​Thomas Oliemans​ komt na een prachtige ‘Winterreise’ en een programma rondom Brel en Bannink terug bij de serie Seinconcerten met een uitvoering van deze virtuoze en indrukwekkende liedcyclus van Brahms op teksten van Ludwig Tieck.
De soepele stem van Thomas Oliemans kan zowel lyrische als dramatische partituren aan. Hij mag met recht een topzanger genoemd worden. Hij frequenteert de internationale concertpodia en is vaak te horen bij De Nationale Opera. Hij is een muzikaal omnivoor, met een veelheid aan rollen op zijn repertoire, van Mozart tot Wagner. Dat maakt hem tot zo’n interessant musicus. Daarbij stelt hij vaak intelligente programma’s samen, die verrassende verbanden onthullen tussen componisten en liederen.

Hij neemt als duo-partner pianist ​Malcolm Martineau​ mee: Een van de allerbesten in zijn vak, die een cv kan overleggen met een onuitputtelijke lijst van grote zangers, landen, concertzalen en cd-opnames.
Martineaus’ album Songs of War, met repertoire van vooral Engelse componisten opgenomen met Simon Keenlyside, werd bekroond met een Grammy Award. Op ​andere cd’s vertolkt Malcolm Martineau muziek van bijvoorbeeld Schubert, Schumann en Richard Strauss, en met Tom Krause en Sarah Walker legde hij alle liederen van Fauré vast. Martineau presenteerde in de Londense Wigmore Hall een aantal eigen concert​series, gecentreerd rondom muziek van bijvoorbeeld Britten en Poulenc, en was te gast op vele andere bekende recitalpodia. In 2011 was de ​pianist artistiek leider van het Leeds Lieder Festival.

Van het Royal Conservatoire of Scotland kreeg hij in 2004 een eredoctoraat en sinds 2009 is hij er International Fellow of Accompaniment.

Die schöne Magelone:

Onder alle rijkdom aan liederen die Brahms componeerde, was dit zijn enige echte liedcyclus. Brahms kende de populaire verhalen sinds zijn jeugd, maar dankzij Schumann ontdekte hij de roman die Ludwig Tieck in 1797 publiceerde: “Liebesgeschichte der schönen Magelone und des Grafen Peter von Provence”.

Een middeleeuwse liefdesgeschiedenis over een mooie Napolitaanse prinses en een rusteloze ridder. Ze gaan er samen vandoor, maar daarmee beginnen de problemen pas. Ridder Peter wordt gevangengenomen door piraten en verleid door de dochter van een sultan. Vervolgens lijdt hij ook nog schipbreuk. Of de echte liefde ondanks dat alles overwint, vertellen Brahms’ intense en mysterieuze liederen.

Hij componeerde zijn “Fünfzehn Romanzen, Magelone-Lieder für eine Singstimme und Klavier” tussen 1861 en 1869, en droeg ze op aan de zanger en zangpedagoog, Julius Stockhausen.

“Liedzanger Oliemans is een subliem verhalenverteller.” (NRC)

“…Pianist Malcolm Martineau is superb, technically immaculate and consistently imaginative.”
(BBC Music Magazine)

(Fotografie: Marco Borggreve en Alessandro Moggi)